Minerālvielas un mikroelementi

Minerālvielas un mikroelementi ir neaizstājamas uzturvielas – tās ietilpst visu organisma šūniņu sastāvā, daudz to cietajos audos (kaulos, zobos),
tās arī aktīvi piedalās visos vielmaiņu procesos. Organisma sastāvā ietilpst lielākos vai mazākos daudzumos visi dabā sastopamieķī miskie elementi. Kalcijs, magnijs, fosfors, nātrijs, kālijs, sērs un hlors sastāda lielāko daļu no visām organisma minerālvielām.

Minerālvielas, kas gan produktu, gan organisma sastāvā ietilpst ļoti niecīgos daudzumos, nosacīti sauc par mikroelementiem (dzelzs,
varš, mangāns, kobalts, jods, cinks). Kaut arī šo vielu maiņas procesos, jo ietilpst vitamīnu, hormonu un fermentu sastāvā,  un tapēcir organismam absolūti nepieciešamas. To trūkums uzturā rada nopietnus un smagus vielu maiņas traucējumus.

No mikroelementiem dzelzij un varam liela nozīme sarkano asinsķermenīšu veidošanās procesos, bet jodam – pareizā vairogdziedzera  darbībā. Kalcijs, magnijs unfosfors ir galvenās kaulu sastāvdaļas – to trūkums uzturā var aizkavēt kaulu un zobu pareizu veidošanos. Fosfors nepieciešams arī
nervaudu uzbūvei un to pare izai darbībai, ka arī organisma vielu maiņai. Mīkstajos audos un organisma sulās galvenās minerālvielasir kālijs, nātrijs un hlors.

Organismam vajadzīgie minerālvielu daudzumi atkarīgi no audu augšanas intensitātes un no minerālvielu izdalīšanās intensitātes un no
minerālvielu izdalīšanās intensitātes. Augošā organismā notiek intesīvi audu veidošanās procesi, tapēc bērniem un grūtniecēm nepieciešami
lielāki minerālvielu daudzumi nekā pieaugušajiem. Daudz minerālvielu izdalās ar sviedriem, tapēc ilgstošas pastiprinātas svīšanas laikā
organisms zaudē daudz minerālvielu un tapēc jāpalielina to pievade organismā.
Pieņemts, ka pieaugušam cilvēkam diennaktī vajadzīgs kalcija 0.7 – 0.8 g, kālija 2 -3 g, nātrija 4- 6 g, hlora 2- 4 g, dzelzs 0.015 – 0.02 g.

Galvenais minerālvielu piegādes avots ir dažādi produkti. Arī ar dzeramo ūdeni organisms saņem diezgan daudz mineralvielu.
Dažādu produktu minerālvielas gremošanas orgāni spēj dažādi izmantot,piemēram, rupja maluma maizē, tāpat arī spinātos, salātos, skābenēs
ir daudz kalcija, bet tas ir tādos ķīmiskos savienojumos, kas grūti šķīst gremošanas sulās un līdz ar to vāji uzsūcas asinīs. Tadēļ praktiski
organisms no šiem produktiem iegūst maz kalcija. Turpretī piena un piena produktu kalciju organisms izmanto ļoti labi.
Kalcijs ir ne tikai kaulu un zobu uzbūves galvenā sastāvdaļa, bet tas aktīvi piedalās arī organisma vielu maiņas procesos. Lai notiktu pareiza
kaulaudu veidošanās, asinīs jabūt noteiktai kalcija un fosfora attiecībai. Šādai pašai attiecībai ir jabūt arī uzturā.

Pieaugušo uzturā par pareizo kalcija un fosfora attiecību pieņem 1:2, bet bērnu uzturā 1:1- 1,5. Dažādos uzturlīdzekļos šī attiecība nav vienāda, piemēram, kāpostos tā ir 1:0,6
pienā – 1:8, dārzeņos – 1:1,4, kartupeļos – 1:4, rudzu maize – 1:5, putraimos – 1:6 un prosā – 1:20, gaļā – 1:18.

No minētajiem skaitļiem redzams, ka uzturam pareizi jāizvēlas produkti, lai iegūtu organismam atbilstošu kalcija un fosfora attiecību.
Tāpēc ir nepareizi, ja gaļas ēdieniem kā piedevas pasniedz tikai putraimus, makaronus un kartupeļus, jo nepareizo kalcija attiecību gaļā var uzlabot
ar dārzeņu piedevām. Arī savvaļas augi ir vērtīgi kalcija piegādātaji organismam: liela nozīme šiem augiem ir agrā pavasarī.

Fosfora savienojumi ir kā augu, tā dzīvnieku valsts produktos, pie tam vērtīgakie ir dzīvnieku valsts produktos, piemēram, aknas,
smadzenēs, olas. Pārējās minerālvielas organismam vajadzīgas mazākos daudzumos, un tapēc, ja uzturs sastādīts no dažādiem produktiem, par minerālvielu trūkumu nav jauztraucas.
Izcila nozīme mūsu uzturā ir vārāmai sālij, un to nevar uzskatīt tikai par garšvielu. Varāmās sāls pilnīgs iztrūkums uzturā, tāpat kā, lieli daudzumi, spēj radīt organismā nopietnus vielu maiņas traucējumus, jo vārāmā sāls aktīvi piedalās gremošanas sulu veidošanā un ūdens vielu maiņā.

Veselam cilvēkam ik dienā vajadzīgs 15 g varāmās sāls . Karstā laikā un karstās darba vietās, kur cilvēks stipri svīst, vārāmas sāls patēriņš
dienā pieaug līdz 20 g. Vārāmās sāls aiztur organismā ūdeni un līdz ar to samazina sviedru atdalīšanos. Dažu slimību gadījumos stipri jaierobežo
vārāmās sāls patēriņš un bieži vien zināmu laiku jāapmierinās tikai ar produktos esošajiem vārāmās sāls daudzumiem.

Please wait...